kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad van woensdag 3 mei 2000

ECT: lucht voor Delta-eiland

Nieuwe terminal voor P & O Nedlloyd schept ruimte voor groei

Rotterdam – Het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT zegt blij te zijn met de voorgenomen bouw van een nieuwe terminal op de Maasvlakte speciaal voor rederij P & O Nedlloyd. De nu vrijkomende ruimte op het Delta-schiereiland kan worden gebruikt om de groeiende containeroverslag te accommoderen.

„Het ziet er immers niet naar uit dat er snel een besluit zal worden genomen over aanleg van de Tweede Maasvlakte,” zegt een woordvoerder van ECT. „Als we nu niets doen is de volledige capaciteit van het Delta-schiereiland in 2006 benut. Met de aanleg van een nieuwe terminal op de bestaande Maasvlakte voor P & O Nedlloyd ontstaat er op het Delta- eiland ruimte om de groei vier jaar extra te kunnen opvangen. Nu kunnen we ook onze klanten weer enig perspectief bieden.”

P & O Nedlloyds vlootdirecteur R. P. M. van Slobbe is zeer in zijn nopjes met de nieuwe terminal. Van Slobbe ontkent dat een eigen terminal bij ECT ’onbespreekbaar’ was. Dat de vastgelopen onderhandelingen nu ineens wel tot resultaat hebben geleid is volgens hem te danken aan ’omstandigheden’. Volgens Van Slobbe zullen de vier partners in de Grand Alliance, het Duitse Hapag-Lloyd, het Japanse NYK Lines, het Chinese OOCL en het Maleise MISC ook van de nieuwe terminal gebruik gaan maken. Dat is nog geen vaststaand gegeven, maar het is gebruikelijk dat binnen een alliantie de rederijen gebruik maken van een terminal van één van de partners als die voor handen is.

De nieuwe terminal van P & O Nedlloyd in Rotterdam, waarvoor de Brits/Nederlandse rederij op gelijkwaardige basis een joint-venture zal sluiten met ECT, krijgt in eerste aanleg een capaciteit van één miljoen TEU’s (standaard 20-voets container) per jaar. Pal naast de Maasvlakte Olie Terminal (MOT) op het noordelijke puntje van de Maasvlakte zal de nieuwe terminal een terrein van 55 hectare beslaan. Er komt in die eerste fase een kade met een lengte van 850 meter.

De nieuwe containerterminal kan groeien tot de dubbele oppervlakte en de dubbele capaciteit. Na uitgraven van de Yangtzé-haven kan ook de kade worden verlengd tot vijftienhonderd meter. Het havenbekken krijgt een diepte van 16,5 meter. De samenwerking tussen Rotterdams grootste containeroverslagbedrijf ECT en de Brits/Nederlandse rederij P & O Nedlloyd bestaat op dit moment nog slechts uit een intentieverklaring. Veel operationele, financiële en juridische details moeten nog worden besproken. Een speciale projectgroep hoopt daar in oktober mee klaar te zijn.

Met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven