kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad van 10 januari 1995

Hans van de Lande Havenman 1994

Rotterdam – Hans van de Lande, oprichter en directeur/eigenaar van het Vierhaven-bedrijf in Ridderkerk, is benoemd tot Havenman van het Jaar. De leden van Havenpersclub Kyoto kenden hem deze onderscheiding over 1994 toe vanwege zijn initiatieven voor het ontwikkelen van havenopslag- en distributiecentra.

Kyoto-voorzitter Wim de Regt reikte de sinds 1981 bestaande bronzen Havenman-penning gisteravond uit in het zoldercafé van museum De Dubbelde Palmboom. Havenman van het Jaar wordt degene die zich volgens de in Kyoto verenigde Rotterdamse havenjournalisten in het voorbije jaar op de meest positieve manier ten opzichte van haven, scheepvaart en scheepsbouw in Rotterdam heeft gemanifesteerd.

De Regt merkte in zijn toespraak op dat de keus op Hans van de Lande was gevallen, omdat hij de laatste paar jaar enkele opvallende projecten in deze sector heeft opgezet. Vorig jaar besloot Van de Lande voor eigen risico in Ridderkerk het centrum Ridderhaven te bouwen. Over ongeveer een jaar zal dit project volgens de formule van ’public warehousing’ gaan functioneren, met enkele honderden werknemers. De 50.000 vierkante meter loodsruimte is inmiddels reeds voor zestig procent verhuurd.

„Met deze investering van zo’n vijftig miljoen gulden levert hij tevens een bijdrage aan de outillage van de Rotterdamse haven, omdat het, bereikbaar per vrachtauto en ook per coaster en binnenvaartschip, als het ware een verlengstuk is van de containerterminals in Rotterdam,” zei De Regt. Het kantoor dat bij dit aan de rivier de Noord liggende centrum behoort, krijgt de vorm van een passagiersschip. De Regt: „Dit is zo goed als zeker uniek in de wereld.”

Hans van de Lande, die veertien jaar als stuurman bij de Holland-Amerika Lijn heeft gevaren, begon in 1972 met enkele collega’s van de koopvaardij een bedrijf dat bezig hield met het vervoer van uitzonderlijke ladingen. Als eigenaar van zijn huidige onderneming Vierhaven heeft hij zich sinds 1988 gespecialiseerd op logistiek terrein. In onder meer Venlo en Amsterdam (’Westpoint’) zette hij aandachttrekken-de projecten op.

De Regt attendeerde er op dat Van de Lande een uitgesproken voorstander is van samenwerking tussen de zeehavens in ons land. Lang voordat daar over werd gesproken, pleitte hij al voor banden met Vlissingen (’Rotterdam-Zuid’ volgens hem) en Amsterdam (’Rotterdam-Noord’). Hij wil daarmee bereiken dat er geen ladingpakketten naar buitenlandse havens wegvloeien.

Uitbreiden
Van de Lande zei gisteravond dat ons land zijn mainport-functie moet uitbreiden om in de toekomst de ladingstromen te kunnen blijven beheersen. Er zou door samenwerking tussen havens een mainport-kustlijn van 125 kilometer lengte kunnen ontstaan, waardoor er op logistiek gebied nog veel uitbreidingen mogelijk zijn. „Dan ontstaat de echte Nederland bv,” zei hij.

De keuze om Ridderhaven neer te zetten, heeft te maken met het feit dat het Rotterdamse havengebied naar zijn mening juist door z’n aantrekkingskracht zijn eigen congestie zou kunnen creeŽren. Ridderkerk ligt dicht achter de haven en heeft goede weg- en waterverbindingen naar zowel de containerterminals als het achterland. In zijn gebouw kunnen logistieke dienstverleners niet alleen ruimte huren, ze kunnen er desgewenst ook hun spullen door personeel van Ridderhaven laten behandelen. „Dit alles op neutrale basis en onder eigen identiteit van de klant,” zei Van de Lande, die verwacht dat de logistieke dienstverleners elkaar in deze opzet „versterken in plaats van afbreken.”

Met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven