kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad van 9 januari 1996

Pesselse uitgeroepen tot ’Havenman-1995’

Rotterdam – President-directeur W. Pesselse van de Broekman Groep is ’Havenman-van-het-Jaar-1995’ geworden. De leden van de Havenpersclub Kyoto hebben hem gekozen omdat zijn bedrijf er vorig jaar in is geslaagd de autoterminal van ECT aan de Brittanniëhaven (Europoort) over te nemen en deze daarmee uit Engelse handen te houden.

Kyoto – een gezelschap van zo’n twintig maritieme journalisten – heeft de jaarlijkse onderscheiding gisteravond voor de vijftiende maal uitgereikt. De prijs is bedoeld voor diegene die zich naar de mening van de leden in het voorbije jaar op een bijzondere manier verdienstelijk heeft gemaakt voor de Rotterdamse haven.

Na de uitreiking in het museumrestaurant De Pappegay (Schielandshuis) zei Pesselse dat de gemeente Rotterdam niet alleen moet werken aan een revitaliserings-programma voor het Waal/Eemhavengebied, maar dat ze dit ook voor de Brittanniëhaven moet doen. „Want daar moeten auto’s aan Rotterdam worden gebonden,” zo merkte hij op. Pesselse doelde daarmee onder meer op een noodzakelijke verbetering van de infrastructuur in deze omgeving.

De nieuwe ’havenman’ zei ook dat het zo’n twee jaar geleden nogal vreemd overkwam dat ECT plotseling aankondigde van de autoterminal af te willen, nadat Rotterdam enkele maanden eerder tijdens een havendelegatiereis naar Japan de autoproducenten daar nog had laten weten dat de haven voor de aanvoer van nieuwe auto’s een grote toekomst had. Pesselse: „De autoklanten van de haven waren verbijsterd en reageerden furieus.”

Het Rotterdam Car Center dat Broekman al jaren op de terminal heeft – voor extra werk aan auto’s voordat die naar de dealers gaan – kwam daardoor ook in gevaar. Een Engelse groep wilde dit centrum en de terminal graag kopen, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Pesselse: „Over onze Rotterdamse lijken, zeiden we tegen elkaar.” Er is lang onderhandeld, maar ECT en Broekman kwamen er uit.

Hoewel Rotterdam als autohaven veel minder betekent dan Bremerhaven en Antwerpen, vindt Pesselse dat auto’s er net zo goed bij horen als andere ladingsoorten. „Het gaat niet alleen om containers. Natuurlijk zijn dat de trekkers, maar al die andere zaken verdienen ook veel aandacht.”

Voorzitter W. de Regt van de deze maand veertig jaar bestaande Havenpersclub Kyoto deelde gisteravond mee dat Pesselse overigens niet alleen door de overname van de autoterminal ’Havenman-van-het-Jaar 1995’ is geworden, maar ook vanwege zijn jarenlange inzet voor de haven in het algemeen. Hij is onder meer bestuurslid van de Rotterdam Port Promotion Council. Eind vorig jaar ontving Pesselse van de regering van Taiwan een hoge onderscheiding voor zijn aandeel in de goede betrekkingen tussen dit land en Nederland. Het Broekman-concern is sinds 1984 agent voor Taiwans belangrijkste containerrederij Evergreen.

De Regt herinnerde er aan dat Pesselse één van de laatste topmannen in de haven is die hun loopbaan op de onderste sport van de ladder zijn begonnen. In ongeveer veertig jaar is hij omhoog geklommen tot de hoogste functie. Pesselse begon zijn havencarrière in 1952 bij Ruys en Co. In 1961 ging hij naar Broekman, als vijfde werknemer. Het bedrijf heeft nu zo’n 350 personeelsleden.

Afdruk met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven











































































<