kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Wim Pesselse

Havenman van het Jaar 1995

W.Chr. Pesselse is van alle Havenmannen waarschijnlijk de laatste die nog in de korte broek in de haven is begonnen. Hij groeide mee met het cargadoorsbedrijf Broekman Motorships en werd er in 1993 president-directeur. Een jaar later ontfermde hij zich over de autoterminal aan de Brittanniëhaven, die in handen van ECT een ongewisse toekomst tegemoet ging. Hieraan dankt hij zijn benoeming tot Havenman van het Jaar. Pesselse is bovendien sinds 2001 erelid van ”Kyoto”. Met deze benoeming erkende de Havenpersclub zijn verdiensten als bestuurslid en voorzitter van de Stichting Havenbelangen resp. RPPC.

HAVENMAN ÉN ERELID VAN ”KYOTO”

Net van de mulo ging Wim Pesselse de haven in. Hij begon als jongste bediende bij het cargadoorsbedrijf van Ruys & Co. aan de Veerhaven in Rotterdam. Administratief werk voor de inkomende schepen van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Na drie jaar ging Pesselse er weg, maar na een onderbreking van een jaar of vier kwam hij toch weer terug. De haven blééf trekken. Het was eind jaren ’50 en Wim Pesselse bemoeide zich bij Ruys & Co. – nu aan de Lloydkade, dicht bij de schepen – met Amerikaanse lading die via de Rotterdamse haven binnenkwam en vervolgens naar Duitsland moest. Daarna werd het voor hem toch weer de Veerhaven, waar hij het veelzijdige cargadoorsvak onder de knie kreeg. Deze kennis en ervaring kwamen Pesselse uitstekend van pas toen hij een baan kon krijgen bij Broekman Motorships, het cargadoorbedrijf dat Aad Broekman in 1961 had opgericht. Men vertegenwoordigde één rederij, Wallenius Lines uit Zweden, specialist in het vervoer van Japanse auto’s naar Europa. De toevoeging ’Motorships’ sloeg dan ook op de car carriers van Wallenius. Broekman Motorships groeide uit tot een middelgroot cargadoorsbedrijf, met een fiks aantal agenturen. Wim Pesselse groeide mee. In 1978 werd hij er directeur en begin 1993 president-directeur.

Zijn grootste moment was het binnenhalen van de vertegenwoordiging van de Taiwanese rederij Evergreen, die als onafhankelijke rederij in het midden van de jaren ’70 met containervervoer was begonnen. Bijna een kwarteeuw deed de Broekman Groep deze agentuur. Evergreen heeft inmiddels al enkele jaren een eigen kantoor in Rotterdam. Wallenius wordt nog steeds wél vertegenwoordigd. En in auto’s doet de Broekman Groep ook nog steeds; en hoé! In 1994 nam de onderneming de autoterminal die ECT aan de Brittanniëhaven in Europoort exploiteerde over. Dat project is inmiddels fors uitgebreid; ook met faciliteiten om de af te leveren auto’s te kunnen verzorgen (herstel van schade, poetsen e.d.). De aankoop van de autoterminal – die daardoor in Nederlandse handen bleef – was voor de Havenpersclub ”Kyoto” aanleiding Wim Pesselse tot Havenman van het Jaar 1995 te benoemen. Pesselse, die al weer enkele jaren met pensioen is, was jarenlang bestuurslid van de Stichting Havenbelangen (later de Rotterdam Port Promotion Council). In 1997 werd hij voorzitter van de RPPC, een functie die hij in 2001 overdroeg aan Hans Vervat. Bij zijn afscheid van de RPPC werd Pesselse benoemd tot erelid van ”Kyoto” . Havenman én erelid, dat doet voorlopig niemand hem na. (AJO)

Terug naar boven


geplaatst 12/1/2004

wim pesselse
GEBOREN IN ROTTERDAM
MULO-OPLEIDING
1952 JONGSTE BEDIENDE BIJ RUYS & CO.
1961 IN DIENST BIJ BROEKMAN MOTORSHIPS
1978 DIRECTEUR
1993-1997 PRESIDENT- DIRECTEUR BROEKMAN GROEP
1995 HAVENMAN VAN HET JAAR
1997-2001 VOORZITTER ROTTERDAM PORT PROMOTION COUNCIL (RPPC)
2001 ERELID HAVENPERSCLUB ”KYOTO”