kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Nieuwsblad Transport van 16 mei 2007

Meer capaciteit dankzij Rotterdam Container Terminal

Terwijl het lossen en laden van de Uppland gewoon doorging, opende commissaris van de koningin voor Zuid-Holland Jan Franssen vrijdag officieel de Rotterdam Container Terminal (RCT). Empties-behandelaar Kramer zet met deze terminal de stap naar de overslag van volle containers.

Het schip van JR Shipping vaart in een shortseadienst van Delphis, waarmee meteen een van de potentiële klanten van de nieuwe containerterminal is genoemd. Ook de Grand Alliance (voor verkeer tussen Rotterdam en Amsterdam) en Evergreen hebben belangstelling getoond, evenals het Amerikaanse Newport Tank Containers.

De RCT draaide al enige tijd proef. Ook fungeerde het de afgelopen maanden als opslagplaats voor de lege containers van Maersk, die ze – zoals bekend – op het ’eigen’ terrein van APM niet meer kwijt kon. ’Die zijn nu allemaal gerepositioneerd naar het Verre Oosten’, zegt Kramer. ’Net op tijd voor de opening.’

Investering
Kramer heeft een investering van 30 miljoen euro terug te verdienen. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) bekostigde daarbovenop de aanleg van de 410 meter lange kade en het opruimen van het wrak van de Groningen uit 1876, dat de toegang tot de terminal versperde. Commercieel directeur Ger van Tongeren van het HbR bood een deel van de schroef van de Groningen aan. Die krijgt een plaatsje bij de ingang van de RCT.

De RCT ligt aan de Hartelhaven, vlak bij de terminals van ECT en APM. Een concurrent van die twee wil Kramer zich niet noemen. ’Wij richten ons meer op het shortsea- en feederverkeer, dus ik zie ons meer in een ondersteunende rol.’

De ingang van de RCT ligt tegenover die van het empty depot DCS, dat een joint venture is van Kramer met ECT. Aanvankelijk was het de bedoeling dat daar in piektijden ook volle containers zouden worden behandeld, maar die opzet is nooit uit de verf gekomen. ’Het is voorgekomen dat ECT schepen 72 uur moest laten wachten, terwijl ze het hadden kunnen uitbesteden aan DCS. We werken mondjesmaat samen, maar ik denk dat het veel beter kan.’

Kramer mag met de RCT op eigen kracht bewijzen dat het een rol kan spelen in de behandeling van volle containers. Daarmee is de samenwerking met ECT overigens niet van de baan, zegt André Kramer. ’Misschien kan DCS de functie van transferium voor de binnenvaart vervullen, waarvoor nu Gorinchem is aangewezen. Nadeel van Gorinchem is dat dat extra overslag is die niemand wil betalen. Het zal nog een hele puzzel worden, want we moeten dan ergens naartoe met onze empties. Maar we gaan er met ECT over praten.’

’Booming’
Met een capaciteit van 300.000 containerhandelingen (plusminus 500.000 teu) is de RCT een welkome aanvulling op de krappe containercapaciteit in Rotterdam, benadrukte vrijdag ook Van Tongeren van het HbR. De overslag van containers in Rotterdam is volgens hem na een periode van problemen en tegenvallende groei weer ’booming’: in april werden er meer dan 900.000 teu overgeslagen, waarmee het record uit oktober 2006 werd gebroken.

Met vriendelijke toestemming van Nieuwsblad Transport

Terug naar boven