kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

AD Rotterdans Dagblad van 20 oktober 2006

Argos, de Rotterdamse oliemaatschappij

ALEXANDER BAKKER | Twintig jaar geleden ging hij zelf nog de deuren langs om in de Hoeksche Waard olie te verkopen aan boeren, tuinders en een enkel transportbedrijf. Peter J. Goedvolk leidt vandaag de Argos Groep, een Rotterdamse energieleverancier met een omzet van bijna één miljard dollar.

Goedvolk leerde de oliewereld kennen bij Total, maar koos voor het zelfstandig ondernemerschap. Hij wist zich al snel verzekerd van een eigen chauffeur voor het afleveren van de bestellingen, en ’een dame voor halve dagen om de telefoon aan te nemen’. „Zij werken beiden nog steeds bij Argos,” klinkt het trots.

„Ik wilde toen al kleine, soortgelijke bedrijfjes kopen,” vertelt Goedvolk. Tegelijkertijd keek hij met een schuin oog naar het noorden. „De Hoeksche Waard ligt dicht tegen Rotterdam. De grootste haven van de wereld lag aan mijn voeten.”

Eén van de overgenomen bedrijven was de Vlaardingse oliehandel Argos. „Dat was een lekker in het gehoor liggende naam, ook internationaal,” vervolgt Goedvolk. Later werden de vestigingen in Oud-Beijerland en Vlaardingen gebundeld in Hoogvliet, waar Argos nog steeds het hoofdkantoor heeft.

Was het twintig jaar geleden slechts wat olie voor boeren, tuinders en transportbedrijfjes, tegenwoordig biedt Argos een grote verscheidenheid aan olieproducten aan. Daarmee stapt het bedrijf in het gat dat de grote oliemaatschappijen steeds vaker laten ontstaan. Goedvolk: „De Shells van deze wereld concentreren zich meer en meer op de winning en productie van olie en olieproducten.”

Argos manifesteert zich vandaag-de-dag in de markt voor scheepsbrandstoffen (Goedvolk: „In de Rotterdamse bunkerwereld zijn we al een redelijk grote speler”), levert de transportsector, landbouwbedrijven en industrie olie- en olieproducten en is sinds vele jaren ook actief met de verkoop van autobrandstoffen, waarvoor het in Nederland al zo’n tachtig, deels eigen benzinestations levert.

Relatief nieuw is de rol van Argos op de nichemarkt van bio-brandstoffen. Argos speelt daarbij handig in op veranderende wetgeving. Goedvolk: „Als uitvloeisel van de Kyoto-verdragen moet volgend jaar in Nederland autobrandstof voor twee procent worden bijgemengd met plantaardige olie. In 2010 wordt dat percentage 5,75. Voor deze markt hebben wij al jaren geleden plannen gemaakt.”

Goedvolk mag ’zijn’ Argos dan graag omschrijven als ’een Rotterdamse oliemaatschappij’, hij weet dat hij zich niet kan meten met de grote mondiale spelers. „Wij willen een plek tussen de gevestigde orde,” geeft hij aan. „Een Shell of Esso kunnen we niet worden, maar op de markt is er ruimte voor een uit de kluiten gewassen speler die zijn klanten wat te bieden heeft. Van een oliehandel werken wij aan een transformatie tot energieleverancier.”

Met vriendelijke toestemming van Algemeen Dagblad

Terug naar boven