kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad | dinsdag 11 januari 2005

Eindelijk een Havenvrouw

Mai Elmar verdient titel met binnenhalen van cruiseschepen

Rotterdam – Het is omschreven als een ’historische’ benoeming: de Rotterdamse haven heeft voor het eerst in het 24-jarig bestaan van de prijs, een Havenvrouw van het Jaar. Directeur Mai Elmar van Rotterdam Cruise Port is door de leden van havenpersclub Kyoto gisteravond uitgeroepen tot ’mevrouw de Havenman’.

De Rotterdamse havenjournalisten prijzen met de onderscheiding de vasthoudendheid waarmee Mai Elmar afgelopen jaren Rotterdam bij rederijen heeft ’verkocht’ als cruisehaven. Het binnenhalen van die schepen, meldt het juryrapport, doet niet onder voor het boeken van via Rotterdam verscheepte lading op de manier waarop reeds decennia lang de ladingacquisiteurs te werk gaan. Daar komt bij dat Rotterdam en omgeving k als toeristisch product moeten worden verkocht.

Echte ondernemer
„Mai Elmar doet dat als een échte ondernemer,” zei Kyoto-voorzitter T. Olde Monnikhof gisteravond tijdens de uitreiking van de onderscheiding aan boord van partyschip Smaragd in het bijzijn van oud-Havenmannen, burgemeester Opstelten en havenwethouder Van Sluis. „Zij positioneert de Rotterdamse haven als een alternatieve cruisehaven, in de reeks van havens waaraan de cruisemarkt niet direct denkt, maar die wel een toegevoegde waarde biedt.”

Volgens Mai Elmar was het vooral directeur Pieter Struijs van het Havenbedrijf Rotterdam die afgelopen jaren heeft geloofd in de Rotterdamse cruiseplannen. „Ik heb de kans moeten krijgen om door te zetten en die kans heb ik gekregen,” sprak de nieuwe Havenman. Zij prees ook de steun van burgemeester Opstelten en havenwethouder Van Sluis.

Mai Elmar is naast directeur van Rotterdam Cruise Port ook directeur van Cruise Europe, de belangenorganisatie van West-Europese cruisehavens. Daarnaast is zij partner in MPI, een Rotterdams bureau dat is gespecialiseerd in onder meer interimmanagement, communicatie en evenementorganisatie. Elmar, Noorse van origine, is tevens honorair consul-generaal van Noorwegen in Rotterdam en voorzitter van de Noorse zeemanskerk. In het begin van de jaren tachtig was zij general-manager van het Scandia-hotel en directeur van de Henriksen Groep.

Cruisehaven
Rotterdam probeert sinds midden jaren negentig cruiseschepen naar de stad te halen. Daarvoor is de voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland Amerika Lijn verbouwd tot cruiseterminal. Het eerste cruiseschip, de toen nieuwe Maasdam van de Holland America Line (HAL), werd in augustus 1995 nog afgemeerd aan de Parkkade. Een jaar later was hetzelfde schip de eerste ’klant’ van de nieuwe cruiseterminal.

Met het gelijktijdige bezoek van twee schepen van de HAL in 2003 heeft Rotterdam de cruise-industrie voor zich gewonnen. Prinses Margriet doopte de nieuwe Oosterdam. Op de kades stonden naar schatting tweehonderdduizend mensen. Beelden van de twee schepen zijn door CNN wereldwijd uitgezonden. Het is vooral de HAL geweest die toen Rotterdam als cruisehaven heeft omarmd.

Vorig jaar is Rotterdam aangedaan door zeven cruiseschepen, waaronder ’s werelds grootste, de Queen Mary 2. Dit bezoek leidde tot chaotische taferelen op de kades. Volgens schatting hebben in het centrum twee- tot driehonderdduizend mensen vanaf de kades naar dit enorme schip gekeken. Over de hele dag wordt het aantal kijkers, vanaf het moment van het binnenvaren bij Hoek van Holland tot en met het vertrek, op meer dan een half miljoen geschat. Dit jaar komen er twintig cruiseschepen.

Die belangstelling voor de cruiseschepen in de stad heeft bij de leden van de havenpersclub Kyoto meegewogen bij de keuze voor Mai Elmar tot ’mevrouw de Havenman’. „Die interesse onderstreept de band tussen stad en haven en helpt daarmee ook die, voor beide zeer belangrijke, relatie te versterken,” meldt het juryrapport.

Economische bijdrage
Bezoekende cruiseschepen leveren een bijdrage van gemiddeld 450.000 euro aan de stedelijke economie. Het gaat niet alleen om geld dat de rederij moet betalen voor de diensten van loodsen en havenslepers en aan havengeld, maar ook om geld dat door passagiers en bemanningsleden wordt uitgegeven in de stad.

Gemiddeld zijn per schip ongeveer 25 bussen nodig om vijftig tot zestig procent van de passagiers te vervoeren naar aan boord reeds gekochte uitstapjes. De meeste van die tochten gaan naar regionale toeristische attracties. Passagiers die niet van deze trips gebruikmaken verkennen veelal op eigen houtje de stad. Elmar: „Het is een misverstand te denken dat Rotterdam weinig opschiet met al die cruiseschepen. De passagiers verblijven en verkeren wel degelijk in Rotterdam.”

Afdruk met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven