kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad van vrijdag 4 juni 2004

’Lange adem’ leidt tot cruise-doorbraak

’Boodschap dat Rotterdam als stad meer heeft te bieden had tijd nodig’

Door Alexander Bakker

Rotterdam – Zelfs de kenners waren blij verrast: in 2005 21 cruiseschepen in Rotterdam. Niet verwacht, toch gekregen. Na jaren van trekken en sjorren. „Het was een kwestie van een lange adem,” geeft directeur Mai Elmar van Cruise Rotterdam aan.

Een hele lange adem zelfs. Toen Rotterdam in 1994 plannen lanceerde voor de verbouwing van de voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland America Line heette het al ’Rotterdam cruisehaven: nu of nooit’. Mondjesmaat kwamen de ’plezierboten’ in de afgelopen jaren. Tot vorig jaar. Toen waren er ineens twee, tegelijkertijd ook nog. Het was het feestje van de 130-jarige Holland America Line, met het vlaggenschip Rotterdam en de fonkelnieuwe Oosterdam.

„Alles zat mee,” herinnert Elmar zich. „Het weer was uitstekend. Rotterdam liep uit. Het gaf een geweldige focus op de stad n op de cruisevaart. Natuurlijk, met alle rederijen die nu hun komst voor volgend jaar hebben aangekondigd, waren we al veel langer in gesprek. Het is moeilijk aan te geven of dat feest van de Holland America Line de doorslag heeft gegeven, maar het heeft wel een positieve indruk achtergelaten. We hebben laten zien zoiets omvangrijks aan te kunnen, ondanks alle strenge veiligheidsmaatregelen die tegenwoordig worden geist. Het evenement is uitgebreid beschreven in vakbladen en haalde zelfs CNN.”

De rederijen die komend jaar schepen naar Rotterdam sturen, hebben dat dit jaar ook al gedaan. Nieuw is rederij Costa, die in 2005 met n scheepsbezoek Rotterdam test. Rederij P & O Cruises heeft besloten, dit jaar eenmaal in Rotterdam met de Aurora, in 2005 drie schepen naar Rotterdam te sturen. De Holland America Line maakt zeven ’calls’, vijf meer dan dit jaar. Princess Cruises laat haar schepen volgend jaar negen keer naar Rotterdam gaan.

Een doorbraak? Elmar durft dr niet van te spreken. „Rotterdam was nooit een cruisehaven,” licht zij toe. „Rotterdam is van oudsher een transatlantische haven. Met cruises zijn we op nul begonnen. Maar, heel veel mensen op sleutelposities bij de rederijen kenden Rotterdam, als haven. Dt was een voordeel. We hebben wel moeten uitleggen dat Rotterdam mr is. De stad en de regio hebben veel te bieden. Dat was een boodschap die even tijd nodig had.”

Volwaardig
Cruise Rotterdam is midden jaren negentig begonnen als stichting, gesteund door Havenbedrijf en Ontwikkelingsbedrijf. Later is de stichting opgegaan in de nieuwe stedelijke promotieorganisatie Rotterdam Marketing. Sinds begin dit jaar is ’cruise’ een volwaardige afdeling van het Havenbedrijf Rotterdam. Elmar: „Wij benaderen andere markten dan Rotterdam Marketing. Dat knelde. Bij het Havenbedrijf zitten we beter.”

Sinds dit voorjaar is Mai Elmar ook de gekozen ’executive manager’ van Cruise Europe, een koepel voor 85 cruisehavens in Noordwest Europa. „Een paraplu voor communicatie en marketingorganisaties,” licht Elmar toe. „Om van elkaar te leren en te steunen. Noordwest-Europa begint langzaamaan in trek te raken als cruisebestemming.”

Onder leiding van Mai Elmar is Cruise Rotterdam uitgegroeid tot n loket als schakel tussen rederijen, haven en touroperators die hun uitstapjes in stad en regio uitventen. In die formule is Rotterdam een gebied van vijftig vierkante kilometer, waarin Rotterdam wordt gecombineerd met onder meer Delft, Den Haag, Schoonhoven, Dordrecht, Kinderdijk, Zierikzee en Brielle. Gerenommeerde touroperators bieden kant-en-klare excursies aan, combinaties als Delft en Delfshaven, Dordrecht en de Fastferry. Elmar: „Altijd gecombineerd met ook een halve dag in Rotterdam.”

Winstmaker
De uitstapjes zijn voor de cruiserederijen belangrijk. De verkoop van excursies is de winstmaker. Gemiddeld vijftig tot zestig procent van de passagiers gaat georganiseerd van boord. Voor wie op eigen gelegenheid Rotterdam wil verkennen is er een informatiebalie in de cruiseterminal en zijn er busdiensten-met-gids naar het stadscentrum.

„Wij richten ons op Rotterdam en omgeving,” benadrukt Elmar. „Dat gebied kennen we het beste. Het heeft geen zin om te concurreren met Antwerpen of Amsterdam.” Natuurlijk zijn er busexcursies naar Amsterdam, twee tot vier bussen per cruiseschip. „Amsterdam behoort tot de trekkers in de wereld,” geeft Elmar aan. „Rotterdam moet het met zijn sterke punten doen.”

Grote vraag is of het bij de 21 cruiseschepen in 2005 blijft. Elmar: „Ik heb altijd gezegd dat op termijn 25 tot dertig schepen per jaar mogelijk moet zijn. Het blijft koffiedik kijken. Voorlopig moeten we er voor zorgen dat wie komt, ook weer tevreden weggaat.”

Afdruk met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven