kyoto calling
Havenpersclub ”Kyoto” Rotterdam

Rotterdams Dagblad van dinsdag 14 januari 2003

Stena-directeur De Lange is
Havenman van het Jaar

Rotterdam – Directeur W. de Lange van rederij Stena Line in Hoek van Holland is de Havenman van het Jaar 2002. Deze eretitel is hem gisteravond toegekend door de Rotterdamse havenpersclub Kyoto, die daarmee zijn volhardendheid om de veerverbindingen tussen Rotterdam Engeland tot een succes te maken gehonoreerd ziet. De Lange is de tweeëntwintigste Havenman.

Volgens de leden van Kyoto heeft Pim de Lange ook het lef getoond te investeren in nieuwe vrachtdiensten in een moeilijke Noordzee-markt. Daarmee, zo vinden de havenjournalisten, heeft hij zich gedragen als een zelfstandig ondernemer binnen een grote rederij en heeft hij het moederbedrijf zover gekregen geld hiervoor beschikbaar te stellen.

De Lange was in het midden van de jaren negentig de stuwende kracht achter de introductie van de snelle catamaran Stena Discovery, waarmee de rederij een antwoord wilde bieden op de opening van de Kanaaltunnel in 1994. Het snelle schip heeft in de eerste jaren heel wat problemen opgeleverd.„Maar gelukkig ben ik een positief ingesteld mens en ben ik er in blijven geloven, al heb ik ook wel eens flinke hoofdpijn gehad,” heeft De Lange gisteravond aangegeven.

Stena-directeur De Lange heeft sinds de opening van de Kanaaltunnel ook gestreefd naar het versterken van de route tussen Hoek van Holland en het Engelse Harwich door het inzetten, naast de Stena Discovery, van gecombineerde vracht- en passagiersschepen. Tussen eind 2000 en het voorjaar van 2001 zijn op die route [...] de veerboten Stena Britannica en Stena Hollandica geïntroduceerd. Volgende maand komt er een grotere Stena Britannica in de vaart.

Afgelopen najaar heeft Stena de verlieslijdende veerdienst tussen Europoort en Felixstowe, inclusief drie schepen, overgenomen van collegarederij P&O North Sea Ferries. Met deze schepen is Stena een nieuwe verbinding tussen Europoort en Harwich begonnen. „Deze zal binnen enkele jaren winstgevend zijn,&8221; voorspelt De Lange. Twee jaar geleden is Stena ook een nieuwe vrachtdienst tussen Hoek van Holland en Killingholme, aan de rivier de Humber, gestart.

Stena heeft nu dagelijks acht afvaarten vanuit Rotterdam naar Engeland en acht afvaarten vanuit Engeland naar Rotterdam. Bij de rederij werken achthonderd mensen. Voor dit jaar wordt op een bruto-omzet van ongeveer 230 miljoen euro gerekend.

De Lange heeft gisteravond zijn verkiezing tot Havenman van het Jaar aangegrepen om te pleiten voor een snelle aanleg van een nieuwe weg naar Hoek van Holland: „Daar praten we nu al vijftien jaar over.” Ook heeft hij gezegd dat in deze economisch mindere periode ondernemers en overheid op ’praktische en van realiteitszin getuigende manier’ moeten samenwerken. „Alleen op die manier zal Rotterdam zijn leidende positie kunnen behouden,” denkt De Lange. „Transport is een marginale business en daarom kunnen we het alleen redden als we gezamenlijk bereid zijn de mouwen op te stropen. Tenslotte is de haven daardoor ook groot geworden.”

Met vriendelijke toestemming van Rotterdams Dagblad

Terug naar boven